پنج شنبه 23 آذر 96 - 11:54 ق ظ
آخرین دیدار
ملوان
 
ماشین سازی

2

-

0

هفته 10 - چهارشنبه 10 آبان 1396

 

 

دیدار بعدی

باشگاه فوتبال ماشین‌سازی تبریز


تیم فوتبال ماشین‌سازی تبریز‎ ‎که در سال ۱۳۴۷ تأسیس شده است، قدیمی‌ترین تیم فوتبال شمال غرب به حساب می‌آید. این باشگاه از سال ۱۳۹۳ ‏تحت پوشش شهرداری تبریز قرار گرفته است.‏
 رژه ورزشکاران باشگاه ماشین سازی تبریز – ۱۳۴۸ ورزشگاه باغشمال
ماشین سازی در لیگ آزادگان ۱۳۷۳ با هدایت ناصر حجازی و با کسب رتبه سوم به عنوان بهترین تیم شهرستانی شناخته شد؛ ماشین سازی در ‏سال 75 پس از 3 دوره حضور در جام آزادگان (که در آن زمان مسابقات سطح اول فوتبال ایران بود) به لیگ دسته دوم سقوط کرد  تا این که با ‏هدایت رسول خطیبی، با کسب رتبه دوم در لیگ آزادگان ۹۵–۱۳۹۴ پس از ۲۰ سال دوری از سطح اول فوتبال ایران، به لیگ برتر صعود کرد.‏
قدیمی‌ترین تیم تبریزی که طرفداران زیادی دارد در فصل 95-96  در لیگ برتر در کنار تراکتورسازی و گسترش فولاد تبریز حضور دارد.‏
ماشین‌سازی در سال 1347 یعنی 2 سال پیش از تاسیس باشگاه تراکتورسازی کار خود را آغاز کرد. این تیم بازیکنان و مربیان به نام و زیادی را ‏در این مدت به خود دیده است. مرحوم ناصر حجازی، سیروس دین‌محمدی، احد شیخ‌لاری، اکبر استاداسدی، علیرضا اکبرپور، مرحوم علی مودت، ‏غلامرضا باغ‌آبادی، حسن روشن، عباس اسدزاده، گارنیگ محرابیان، بیوک صباغی و ‏‎... ‎نفراتی بودند که در این باشگاه حاضر شدند‎.‎‏ نام این تیم ‏به دلیل آن که اکثر بازیکنان تیم از کارگران کارخانه ماشین سازی بودند به همین نام برگزیده شد. در این سال کارخانه ماشین سازی با همکاری ‏کشور چکسلواکی در محله قراملک تبریز در حال ساخت بود. در این دو سال که کارخانه در حال ساخت بود، بیشتر هزینه‌های تیم توسط خود ‏بازیکنان تأمین می‌شد و تیم فعالیت خود را به صورت آماتوری ادامه می‌داد.‏

 دکتر حسین راغفر سنگربان ماشین سازی – دهه ۵۰
ماشین سازی برای اولین بار در مسابقات کشوری جام منطقه‌ای ایران ۱۳۵۰ شرکت کرد و در آن مسابقات پس از شکست از تیم تاج تهران به مقام ‏سوم منطقه «آ» مسابقات دست پیدا کرد و از حضور در مرحلهٔ نهایی بازماند. این تیم با پشت سر گذاشتن تیم تراکتورسازی به مسابقات قهرمانی ‏کشور موسوم به جام تخت جمشید که در سال ۱۳۵۲ تأسیس شده بود راه یافت. در این سال ماشین سازی که اولین سال حضور خود را در سطح ‏اول فوتبال ایران تجربه می‌کرد، نتوانست در مقابل تیم‌های تهرانی دوام بیاورد و با کسب نتایج ضعیف و ۸ امتیاز به لیگ دسته دوم سقوط کرد و دو ‏سال بعد هم نتوانست به لیگ تخت جمشید صعود کند.  تیم فوتبال ماشین‌سازی-جام تخت جمشید ۱۳۵۲

در سال دوم بود که ماشین سازی توانست با کسب نتایج خوب و پس از پیروزی بر تیم آرشام ‏کرمان در فینال لیگ دسته دوم، به لیگ تخت جمشید صعود کند. سال ۱۳۵۵ اوج حضور این باشگاه در لیگ سراسری بود. ماشین با تجربه‌ای که ‏در اولین حضور کسب کرده بود و با حضور بازیکنانی چون احد شیخ لاری، حسن صادقیان، رضا آذری، کاظم سیدعلیخانی، سعید پهلوان، ‏غلامحسین باغ آبادی، حسین طباطبایی، عباس اسدزاده، کیومرث پورفضل، حسن ربانی، احد زارعی، قدرت فرهادخواه، قدرت صالح، حسن ‏خان‌فام، ولی حاتمی، علی مودت و مجید مهدی‌فر توانستند در لیگ با قدرت ظاهر شده و در مقابل تیم‌های تهرانی درخشیده و عنوان نهم را با کسب ‏‏۲۲ امتیاز به خود اختصاص دهند.‏
‏ در سال بعد هم به بازی‌های خوب خود ادامه دادند و عنوان دهم را بدست آوردند. اما در سال ۱۳۵۷ در حالی که تیم ماشین سازی در رده هفتم قرار ‏داشت لیگ به دلیل وقوع انقلاب تعطیل شد. بعد از فروکش کردن اوضاع نابسامان کشور در بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ این تیم توانست در لیگ ‏و جام حذفی تبریز به مقام قهرمانی برسد. در حالی که تمام تیم‌ها امید به برگزاری لیگ سراسری داشتند اما با شروع جنگ ایران و عراق، این امید ‏به یأس تبدیل شد و تا ده سال بعد هم تحقق نیافت.‏
ماشین‌سازی در سال 52 در مسابقات جام تخت جمشید حضور داشت و از سال 80 تا 92 هم در لیگ دسته اول رقابت می‌کرد اما نتوانست به لیگ ‏برتر صعود کند. ماشین‌سازی در زمان مربیگری ناصر حجازی در لیگ آزادگان ‏‎73 ‎رتبه سوم را به خود اختصاص داد که به عنوان بهترین تیم ‏شهرستانی نیز شناخته شد. این تیم در سال 93 به لیگ دسته دوم سقوط کرد اما در فصل جاری با نادر دست‌نشان کار خود را در لیگ دسته اول ‏مجدد آغاز کرد و در میانه راه رسول خطیبی عهده‌دار هدایت تیم شد و در پایان توانست تیم را به لیگ برتر برساند‎.‎ بازیکنان ماشین سازی با لباس‌های آبی در جام تخت جمشید ۱۳۵۵
 
رنگ پیراهن
ماشین سازی تبریز در بدو تأسیس با پیراهن قرمز در رقابت‌های جام تخت جمشید حضور پیدا می‌کرد. بعد از چند سال که کارخانه تراکتورسازی ‏نیز تیم تراکتورسازی را با پیراهن‌های قرمز رنگ روانه رقابت‌های کشوری کرد، مدیران گروه ورزشی ماشین سازی نیز در حرکتی نمادین ‏رنگ پیراهن ورزشی تیم خود را در ابتدا به رنگ آبی و سپس زرد و بعدها برای همیشه به رنگ سبز تغییر دادند.‏

 
دهه ۱۳۶۰‏
در طول سال‌های جنگ که امکان برگزاری لیگ سراسری نبود، مسابقات، محدود به لیگ‌های استانی می‌شد. در این سال‌ها ماشین‌سازی خوش ‏می‌درخشید و با کسب ۷ قهرمانی در لیگ باشگاه‌های تبریز در سال‌های ۱۳۵۹، ۱۳۶۰، ۱۳۶۲، ۱۳۶۴، ۱۳۶۵، ۱۳۶۶ و ۱۳۶۷ و ۲ نایب ‏قهرمانی به سال‌های ۱۳۶۱ و ۱۳۶۳ و همچنین ۶ مقام قهرمانی جام حذفی تبریز به عنوان بهترین تیم تبریز و بالاتر از تیم‌هایی چون ‏تراکتورسازی، موتوژن، پیستون‌سازی، کمپیدرو و شهرداری تبریز برگزیده شد. از برخی بازیکنان آن تیم می‌توان به رحیم اقدم، مجید ناظمی، ‏مهدی جعفرپور، محمدرضا ذریه، یعقوب گلشنی و احد شیخ لاری اشاره کرد. در سال ۱۳۶۸ وپس از پایان جنگ ایران و عراق، فدراسیون فوتبال ‏ایران تصمیم به راه‌اندازی لیگی به نام جام قدس کرد که ماشین‌سازی در آن لیگ به عنوان نماینده تبریز همراه با تراکتورسازی شرکت کرده و ‏توانست در گروه دوم به عنوان ششم دست پیدا کند. از مربیان این تیم در این دهه می‌توان به حسین فکری اشاره کرد.‏
دهه ۱۳۷۰‏
ناصر حجازی (نفر اول ایستاده از راست)، سرمربی ماشین سازی در کنار بازیکنان تیم؛ لیگ آزادگان ۱۳۷۳.‏

در سال ۱۳۶۹ لیگ سراسری ایران موسوم به جام آزادگان راه‌اندازی شد؛ اما از این سال‌ها به بعد نوبت تراکتورسازی بود که در سایه حمایت بیشتر ‏مسئولین استان آذربایجان شرقی در فوتبال کشور عرض اندام کند. در چهار سال ابتدایی تیم ماشین‌سازی در لیگ آزادگان حضور نداشت، تا اینکه در لیگ ‏آزادگان ۱۳۷۳ با هدایت ناصر حجازی در گروه خود به مقام سوم رسید. در سال ۱۳۷۴ نیز به عنوان بهترین تیم شهرستانی در حضور شهرداری تبریز ‏و تراکتورسازی که به دست دوم سقوط کرد، دست یافت. در سال ۱۳۷۵ در حالی که تیم همشهری‌اش شهرداری به لیگ دسته دوم سقوط کرده بود، به ‏عنوان هشتم رسید. درسال ۱۳۷۶ در حالی که این تیم به شدت از مشکلات مالی رنج می‌برد، به لیگ دسته دوم سقوط کرد در حالی که فقط دو امتیاز از ‏تیم همشهری یعنی تراکتورسازی که سال قبل به لیگ دسته اول صعود کرده بود، کسب کرده بود. در بین سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱ این تیم در لیگ دسته ‏دوم کشور به فعالیت خود ادامه داد؛ اما از صعود کردن به لیگ آزادگان بازماند.‏
دهه ۱۳۸۰‏
با راه‌اندازی لیگ برتر در سال ۱۳۸۲، نام لیگ دسته دوم به لیگ آزادگان تغییر کرد و نحوه برگزاری لیگ هم که تا آن زمان به صورت تک گروهی ‏بود به بصورت دو گروهی درآمد. در سال ۱۳۸۲ ماشین کار خود را با قدرت آغاز کرد و با آوردن ناصر حجازی اسطوره باشگاه استقلال به عنوان ‏سرمربی عزم خود را برای صعود جزم کرد؛ اما این تیم باز هم به علت مشکلات مالی از صعود به لیگ برتر بازماند. این تیم در سالیان اخیر در جدول ‏رتبه‌های چهارم تا هشتم را به خود اختصاص می‌داد. از دلایل صعود نکردن این تیم در این سال‌های می‌توان به توجه بیش از حد مسئولین استان به تیم ‏تراکتورسازی و از طرف دیگر حمایت نکردن کارخانه ماشین سازی از این باشگاه عنوان کرد. این مشکلات در فصل ۱۳۸۷–۱۳۸۶ به بیش‌ترین حد ‏خود طی سالیان اخیر رسید و این تیم را با مشکلات مالی بسیاری مواجه کرد و عاقبت در پایان فصل در حالی که این تیم در دو بازی پایانی به سه امتیاز ‏نیاز داشت تا در لیگ ۱ باقی بماند، نتوانست در مقابل تیم‌های سپاهان نوین و اتکای تهران برد را از آن خود کند و به لیگ دسته دوم سقوط کرد. این در ‏حالی بود که در این دو مسابقه ماشین‌سازی تا دقایق پایانی از حریفان پیش بود.‏

تغییر مالکیت باشگاه

در تابستان ۱۳۸۷ این باشگاه تا مرز انحلال هم پیش رفت تا اینکه در تیر ۱۳۸۷ سازمان تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی این تیم را از کارخانه ماشین ‏سازی تحویل گرفت و اصغر اعتباری را به عنوان سرمربی انتخاب کرد. در تیر ۱۳۸۷ با تصمیم فدراسیون و افزایش تیم‌های دسته یک، سبزقباهای ‏تبریز توانستند دوباره در این دسته حضور بیابند.‏

در این فصل با آنکه مسئولان تربیت بدنی قول حمایت به باشگاه را داده بودند؛ اما با تغییر رئیس تربیت بدنی آذربایجان شرقی آن‌ها از دادن کمک‌های ‏مالی سر باز زدند و از حمایت این تیم دست کشیدند و از طرف دیگر هیچ ارگان یا سازمانی جواب گوی طرفداران این تیم مردمی نبود و این تیم در این ‏فصل با بحران‌های مالی بسیاری مواجه بود، به طوری که هیچ مبلغی به بازیکنان و کادر فنی این تیم حتی پس از نیم فصل اول لیگ آزادگان پرداخت ‏نشد. در تعطیلات نیم فصل اول سرمربی این تیم به علت بیماری استعفاء کرده و جای خود را به سیروس بایرامی داد.‏

سپس شهرام دبیری اسکویی نماینده شورای شهر تبریز امتیاز این باشگاه را خریداری کرد. شهرام دبیری در شهریور ماه ۹۱ به علت مشکلات مالی و ‏عدم حمایت‌های لازم از سوی مسئولان استان آذربایجان شرقی، از مدیریت این تیم کناره‌گیری کرد. پس از این، هیئت فوتبال استان آذربایجان شرقی ‏مسئولیت این تیم را بر عهده گرفت. مدتی نیز زمزمه‌هایی مبنی بر اعطای مالکیت این باشگاه به حسین هدایتی شنیده شد؛ اما این واگذاری منتفی ‏شد. در نهایت، مؤسسه قرض‌الحسنه جوانان خیر مالکیت باشگاه ماشین‌سازی را بر عهده گرفت.بعد از مدتی مؤسسه جوانان خیر به دلیل تخلفات ‏مالی با مؤسسه مالی و اعتباری کوثر ادغام شد اما این بار مؤسسه کوثر به تعهدات خود عمل نکرد و باعث سقوط تیم به لیگ دو شد. بعد از پایان فصل ‏این تیم با سپاه عاشورای تبریز ادغام شد و نام تیم به «مقاومت ماشین‌سازی تبریز» تغییر یافت.‏

واگذاری باشگاه به شهرداری تبریز
مشکلات بی‌پایان تیم ماشین سازی در لیگ آزادگان ۹۲–۹۱ به اوج خود رسید و تیم با تغییر و تحولات بسیار و تعویض ۵ سرمربی برای دومین بار به ‏لیگ دسته دوم سقوط کرد. ماشین سازی لیگ دسته دوم را هم بسیار بد شروع و خاتمه داد به طوری که با قرار گرفتن در رده نازل یازدهم و تنها به دلیل ‏پیروزی برابر پیام صنعت آمل در پلی آف از سقوط به لیگ دسته سوم نجات پیدا کرد. در تابستان ۹۳ شهرداری تبریز با توجه به وضعیت اسفناک تیم و ‏در جهت حمایت از این تیم مالکیت این تیم را بر عهده گرفت و با انتخاب عیسی اکبرزاده به عنوان مدیر عامل و غلامرضا باغ‌آبادی به عنوان سرمربی، ‏سروسامانی به این تیم بخشید. طبق مصوبه اعضای شورای اسلامی شهر تبریز با انحلال باشگاه فوتبال شهرداری تبریز در اولین فصل از رقابت‌های ‏پیش رو فوتبال ۹۵–۹۴ جام آزادگان دیرینه‌ترین تیم فوتبال شمالغرب کشور ماشین سازی تبریز جایگزین تیم فوتبال شهرداری شده و تحت حمایت شورای ‏اسلامی شهر و سازمان ورزش شهرداری تبریز در سری رقابت‌های لیگ دسته ۱ حضور یافت.‏

صعود به لیگ برتر
در خرداد ۱۳۹۴ عیسی اکبرزاده، مدیرعامل باشگاه اعلام کرد با عقد قراردادی ۲ ساله هدایت ماشین سازی تبریز را برای حضور در لیگ دسته ۱ به نادر ‏دست‌نشان سپرده است. پس از پایان یافتن نیم فصل نخست رقابت‌های جام آزادگان و قرار گرفتن سبزجامگان فوتبال آذربایجان در رتبه پنجم لیگ دسته ‏یک، در دیماه ۱۳۹۴ اعضای هیئت مدیره باشگاه حکم برکناری دست نشان و مدیرعامل این باشگاه را صادر کرده و رسول خطیبی را به عنوان سرمربی ‏تیم برگزیدند. سرانجام تیم فوتبال ماشین‌سازی با هدایت خطیبی در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ با برتری ۳ بر ۰ در برابر مس رفسنجان یک هفته مانده به پایان ‏رقابت‌های جام آزادگان، پس از ۱۹ سال دوری از رده نخست فوتبال کشور، به لیگ برتر خلیج فارس راه یافت.‏ بازیکنان ماشین سازی تبریز در فصل ۹۶–۱۳۹۵

ورزشگاه
در بیشتر بازی‌های لیگ آزادگان ۹۵–۱۳۹۴، از ورزشگاه باغشمال به عنوان ورزشگاه خانگی این تیم استفاده می‌شد؛ اما در هفته‌های آخر این لیگ ‏به علت استقبال تماشاگران، تصمیم گرفته شد از ورزشگاه یادگار امام به عنوان ورزشگاه خانگی این باشگاه استفاده شود. ورزشگاه مرزداران نیز به ‏آکادمی باشگاه ماشین سازی اختصاص یافته است.‏



در طول فعالیت تیم ماشین‌سازی تاکنون، مربیانی زیر عهده‌دار هدایت این تیم بودند.‏

‏    محمد رنجبر ، ‏    علی هاشمی ، ‏    گارنیگ مهرابیان، ‏    حسین فکری،‏    بیوک صباغ،‏    علی شیردل،‏    حسام گلزار،‏    جواد صدقی،‏    سابو آدریان رومانی،‏    حسن روشن،‏    امیر داداش ضیایی،‏    رحیم مه نمای اقدم،‏    عباس اسدزاده ،‏    ناصر حجازی،‏    حمید ندیمیان،‏    مجید جهانپور،‏    ناصر ابراهیمی،،‏    غلام‌حسین کریم‌پور،‏    احد شیخ لاری،‏    غلام‌رضا باغ‌آبادی،‏    علی نیکبخت،‏    واقف صادق‌اف جمهوری آذربایجان،‏    بیوک حاجی‌اف جمهوری آذربایجان،‏    زوران اسمیلسکی صربستان،‏    اصغر اعتباری،‏    میر جواد موسوی  ،‏    آصف نمازاف،‏    ناصر ابراهیمی،‏    علیرضا اکبرپور،‏    اصغر اعتباری،‏    سید رضا سادات،‏    ایوب ذوالفقاری،‏    رسول خطیبی،‏    حسین خطیبی،‏    غلامرضا باغ آبادی،‏    نادر دست نشان،‏    رسول خطیبی،‏    فرهاد کاظمی،


مقام‌های کسب‌شده
‏    سال‌های ۱۳۵۲-۱۳۵۵-۱۳۵۶-۱۳۵۷ حضور در مسابقات جام تخت جمشید
‏    سال ۱۳۵۹ مقام اول باشگاه‌های تبریز و مقام اول جام حذفی تبریز
‏    سال ۱۳۶۰ مقام باشگاه‌های تبریز
‏    سال ۱۳۶۱ نایب قهرمان باشگاه‌های تبریز
‏    سال ۱۳۶۲ مقام اول باشگاه‌های تبریز و مقام اول جام حذفی تبریز
‏    سال ۱۳۶۳ نایب قهرمان باشگاه‌های تبریز
‏    سال ۱۳۶۴ مقام اول باشگاه‌های تبریز و مقام اول جام حذفی تبریز
‏    سال ۱۳۶۵ مقام اول باشگاه‌های تبریز و مقام اول جام حذفی تبریز
‏    سال ۱۳۶۶ مقام اول باشگاه‌های تبریز و مقام اول جام حذفی تبریز
‏    سال ۱۳۶۷ مقام اول باشگاه‌های تبریز و مقام اول جام حذفی تبریز
‏    سال ۱۳۷۳ مقام سوم لیگ باشگاه‌های کشور
‏    سال ۱۳۷۴ بهترین تیم شهرستانی

 

ناصر حجازی بهمراه کاپیتان ضیایی و سایر بازیکنان ماشین سازی از جمله زنده یاد رضا حسن زاده – هتل آسیا تبریز

ناصر حجازی بهمراه کاپیتان ضیایی و سایر بازیکنان ماشین سازی از جمله زنده یاد رضا حسن زاده – هتل آسیا تبریز

 

Add comment

وبسایت های همراه ماشین سازی

آي خبر

سازمان ورزش شهرداري تبريز

شهريار نيوز

 

Please publish modules in offcanvas position.